Kaedah Mokhdar adalah suatu kaedah yang amat mudah yang bakal menghasilkan
kekuatan memori yang luar biasa terhadap input-input mathematical yang menjadi
antara teras penting di dalam pemikiran sains dan matematik, dan menghasilkan
kelajuan akses yang luar biasa terhadap input-input mathematical dan
input-input lain yang tersimpan di dalam minda.
Kekuatan memori yang luar
biasa ini menghasilkan minda baru yang antaranya boleh dilihat seperti berikut :
1. Anak kecil seawal usia dua ke tiga tahun yang mampu menguasai fakta matematik
asas seperti darab asas. 2. Minda biasa yang mampu mengingat nombor kad
pengenalan sepanjang 12 digit dengan hanya seimbas pandang menggunakan masa
kurang dari 0.25 saat. Ini bererti segala input di dalam pembelajaran sains
(sama ada sains tulis seperti fizik, kimia dan biologi, atau sains lain seperti
sejarah, geografi, linguistik dsb) dan matematik (bagi semua cabang matematik)
bukan sahaja boleh diingat mudah tetapi juga dapat dianalisa dan diorganisekan
dengan jauh lebih mudah. Minda juga jadi lebih fokus kerana ia hanya perlu
melakukan tugas memahami apa yang dibaca atau dilakukan tanpa perlu melakukan
tugas-tugas menghafal yang menyebabkan kekusutan dan kebekuan
minda.
Kelajuan akses yang luar biasa pula menghasilkan kecepatan
menyelesaikan masalah, mengambil contoh yang paling mudah, darab sehingga tiga
atau empat digit didarab dengan satu digit, seperti 667 × 6 = 4002, atau
sehingga dua digit didarab dengan dua digit, seperti 67 × 48 = 3216, boleh
dicongak oleh minda biasa secepat kilat tanpa menggunakan apa-apa alat tulis,
alat bantuan mengira atau sebagainya, dan tanpa perlu menggunakan apa-apa cara
mengira lain selain daripada cara mengira yang biasa diajar di
sekolah.
Kecepatan mengira pada kelajuan melebihi kelajuan penggunaan
kalkulator, serta tanpa perlu melalui tempoh latihan mengira yang keterlaluan
ini mengurangkan beban minda dan tenaga di dalam menguruskan penyelesaian
masalah-masalah matematik pada tahap yang lebih tinggi. (Ia mungkin menghasilkan
kesan counter-productive jika kemahiran mengira seperti ini hanya mampu
diperoleh dengan melakukan aktiviti latih tubi yang luar biasa sehingga
mensesiakan masa yang sepatutnya diberi kepada aktiviti kefahaman menerusi
bacaan atau latihan untuk subjek-subjek yang jauh lebih penting di dalam
pembelajaran sains dan matematik).
Kaedah yang bagi kebanyakan orang
dianggap sebagai kaedah membilang secara rengkas ini (setiap sebutan bagi nombor
sifar hingga seratus, dengan menggunakan 10 kunci sebutan, hanya menggunakan
sebutan satu suku kata sahaja) sebenarnya bidang yang jauh lebih tinggi dan
lebih luas dari itu. Didasarkan kepada 10 kunci sebutan tersebut, ditambah
dengan lapan sebutan kunci tambahan, merangkumi sebutan untuk input-input yang
kompleks dan panjang, menghasilkan daya ingatan dan kelajuan mengakses yang amat
luar biasa.
Rumus, fakta, equations, jadual, langkah kerja
menyelesaikan masalah, dsb, yang biasanya tidak digalakkan oleh guru-guru untuk
dihafal, diingat begitu sahaja tanpa dihafal dalam erti kata yang sebenarnya.
Jika input sedemikian yang tidak digalakkan dihafal disebabkan oleh kesukaran
menghafalnya boleh diingat begitu sahaja, input-input lain yang perlu dihafal di
samping difahami tentulah boleh diingat jauh lebih mudah.
Di dalam
perbincangan yang sering menjadi topik hangat sejak lama dulu hingga sekarang
ialah, ahli-ahli akademik sering mensifatkan rote learning (belajar
dengan banyak menghafal) sebagai kaedah belajar yang ketinggalan zaman dan tidak
menghasilkan minda yang berfikir dan kreatif. Ramai pula dari kalangan
masyarakat yang menganggap kaedah Mokhdar sebagai sebahagian daripada kaedah
rote learning tersebut.
Sebenarnya tanggapan tersebut adalah meleset sama
sekali. Kaedah Mokhdar bukanlah suatu kaedah rote learning atau kaedah
menghafal. Malah saya tidak suka aktiviti menghafal sama sekali, namun memori
mega yang tersimpan di dalam minda orang yang menggunakan kaedah Mokhdar
bukanlah diperoleh menerusi rote learning. Ia tersimpan spontan dan berkekalan
lama menerusi aktiviti membaca, menulis, membuat latihan, mencuba memahami apa
yang dipelajari, dibaca, ditulis, didengar atau sebagainya di dalam proses
pembelajaran, dan memori mega ini amat penting di dalam membezakan di antara
seorang pelajar yang berjaya atau kurang berjaya.
No comments:
Post a Comment