Friday, 7 December 2012

Apa itu Kaedah Mokhdar?

Kaedah Mokhdar adalah suatu kaedah yang amat mudah yang bakal menghasilkan kekuatan memori yang luar biasa terhadap input-input mathematical yang menjadi antara teras penting di dalam pemikiran sains dan matematik, dan menghasilkan kelajuan akses yang luar biasa terhadap input-input mathematical dan input-input lain yang tersimpan di dalam minda.

Kekuatan memori yang luar biasa ini menghasilkan minda baru yang antaranya boleh dilihat seperti berikut : 1. Anak kecil seawal usia dua ke tiga tahun yang mampu menguasai fakta matematik asas seperti darab asas. 2. Minda biasa yang mampu mengingat nombor kad pengenalan sepanjang 12 digit dengan hanya seimbas pandang menggunakan masa kurang dari 0.25 saat. Ini bererti segala input di dalam pembelajaran sains (sama ada sains tulis seperti fizik, kimia dan biologi, atau sains lain seperti sejarah, geografi, linguistik dsb) dan matematik (bagi semua cabang matematik) bukan sahaja boleh diingat mudah tetapi juga dapat dianalisa dan diorganisekan dengan jauh lebih mudah. Minda juga jadi lebih fokus kerana ia hanya perlu melakukan tugas memahami apa yang dibaca atau dilakukan tanpa perlu melakukan tugas-tugas menghafal yang menyebabkan kekusutan dan kebekuan minda.

Kelajuan akses yang luar biasa pula menghasilkan kecepatan menyelesaikan masalah, mengambil contoh yang paling mudah, darab sehingga tiga atau empat digit didarab dengan satu digit, seperti 667 × 6 = 4002, atau sehingga dua digit didarab dengan dua digit, seperti 67 × 48 = 3216, boleh dicongak oleh minda biasa secepat kilat tanpa menggunakan apa-apa alat tulis, alat bantuan mengira atau sebagainya, dan tanpa perlu menggunakan apa-apa cara mengira lain selain daripada cara mengira yang biasa diajar di sekolah.

Kecepatan mengira pada kelajuan melebihi kelajuan penggunaan kalkulator, serta tanpa perlu melalui tempoh latihan mengira yang keterlaluan ini mengurangkan beban minda dan tenaga di dalam menguruskan penyelesaian masalah-masalah matematik pada tahap yang lebih tinggi. (Ia mungkin menghasilkan kesan counter-productive jika kemahiran mengira seperti ini hanya mampu diperoleh dengan melakukan aktiviti latih tubi yang luar biasa sehingga mensesiakan masa yang sepatutnya diberi kepada aktiviti kefahaman menerusi bacaan atau latihan untuk subjek-subjek yang jauh lebih penting di dalam pembelajaran sains dan matematik).

Kaedah yang bagi kebanyakan orang dianggap sebagai kaedah membilang secara rengkas ini (setiap sebutan bagi nombor sifar hingga seratus, dengan menggunakan 10 kunci sebutan, hanya menggunakan sebutan satu suku kata sahaja) sebenarnya bidang yang jauh lebih tinggi dan lebih luas dari itu. Didasarkan kepada 10 kunci sebutan tersebut, ditambah dengan lapan sebutan kunci tambahan, merangkumi sebutan untuk input-input yang kompleks dan panjang, menghasilkan daya ingatan dan kelajuan mengakses yang amat luar biasa.

Rumus, fakta, equations, jadual, langkah kerja menyelesaikan masalah, dsb, yang biasanya tidak digalakkan oleh guru-guru untuk dihafal, diingat begitu sahaja tanpa dihafal dalam erti kata yang sebenarnya. Jika input sedemikian yang tidak digalakkan dihafal disebabkan oleh kesukaran menghafalnya boleh diingat begitu sahaja, input-input lain yang perlu dihafal di samping difahami tentulah boleh diingat jauh lebih mudah.

Di dalam perbincangan yang sering menjadi topik hangat sejak lama dulu hingga sekarang ialah, ahli-ahli akademik sering mensifatkan rote learning (belajar dengan banyak menghafal) sebagai kaedah belajar yang ketinggalan zaman dan tidak menghasilkan minda yang berfikir dan kreatif. Ramai pula dari kalangan masyarakat yang menganggap kaedah Mokhdar sebagai sebahagian daripada kaedah rote learning tersebut.

Sebenarnya tanggapan tersebut adalah meleset sama sekali. Kaedah Mokhdar bukanlah suatu kaedah rote learning atau kaedah menghafal. Malah saya tidak suka aktiviti menghafal sama sekali, namun memori mega yang tersimpan di dalam minda orang yang menggunakan kaedah Mokhdar bukanlah diperoleh menerusi rote learning. Ia tersimpan spontan dan berkekalan lama menerusi aktiviti membaca, menulis, membuat latihan, mencuba memahami apa yang dipelajari, dibaca, ditulis, didengar atau sebagainya di dalam proses pembelajaran, dan memori mega ini amat penting di dalam membezakan di antara seorang pelajar yang berjaya atau kurang berjaya.

No comments: